Soil penetration resistance in a rhodic eutrudox affected by machinery traffic and soil water content.

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Autoria: MORAES, M. T. de; DEBIASI, H.; FRANCHINI, J. C.; SILVA, V. R. da

Resumo: ABSTRACT: Soil compaction caused by machinery traffic reduces crop yields. This study aimed to evaluate the effects of intensive traffic, and the soil water content, on the soil penetration resistance (PR) of a Rhodic Eutrudox (Distroferric Red Latosol, Brazilian Classification), managed under no-tillage (NT). The experiment consisted of six treatments: NT with recent chiseling, NT without additional compaction, and NT with additional compaction by 4, 8, 10 and 20 passes of a harvester with a weight of 100 kN (70 kN on the front axle). Undisturbed soil samples were collected at 5.5-10.5 cm and 13.5-18.5 cm depth to quantify the soil bulk density (BD). The PR was assessed in four periods, using an impact penetrometer, inserted in the soil to a depth of 46 cm. The effect of traffic intensities on the PR was small when this variable was assessed with the soil in the plastic consistency. Differences in PR among treatments increased as the soil water content decreased. The increase in the values of PR and BD was higher in the first passes, but the increase in the number of traffics resulted in deeper soil compaction. The machinery traffic effects on PR are better characterized in the friable soil consistency. RESUMO: A compactação do solo causada pelo tráfego de máquinas reduz a produtividade das culturas. O objetivo deste trabalho foi avaliar os efeitos do tráfego intensivo e do conteúdo de água do solo na resistência à penetração (PR) de um Latossolo Vermelho distroférrico, muito argiloso, manejado em sistema plantio direto (NT). O experimento foi composto por seis tratamentos: NT escarificado; NT sem compactação adicional; e NT com compactação adicional pelo tráfego de uma colhedora com massa de 100 kN (70 kN no eixo dianteiro) por 4; 8; 10 e 20 passadas. A densidade do solo (BD) foi determinada utilizando amostras indeformadas, coletadas nas camadas de 5,5-10,5 cm e 13,5-18,5 cm. A RP foi determinada em quatro épocas, utilizando um penetrômetro de impacto, inserido no solo até a profundidade de 46 cm. O efeito das intensidades de tráfego no NT sobre a PR foi pequeno quando esta variável foi avaliada com o solo na consistência plástica. As diferenças na PR entre os tratamentos aumentaram à medida que o conteúdo de água no momento da avaliação diminuiu. O aumento nos valores de PR e BD foi maior nas primeiras passadas, mas o incremento do número de tráfegos aumentou a profundidade de compactação do solo. O aumento da PR proporcionado pelo tráfego de máquinas é mais bem caracterizado quando determinado com o solo na consistência friável.

Ano de publicação: 2013

Tipo de publicação: Artigo de periódico

Unidade: Embrapa Soja

Palavras-chave: Solo

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